1 week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Lara Derksen - WaarBenJij.nu 1 week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Lara Derksen - WaarBenJij.nu

1 week in Zuid-Afrika

Door: Lara Derksen

Blijf op de hoogte en volg Lara

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Genadendal

Heee,

Ik ben inmiddels alweer een week in Zuid-Afrika, en helaas hebben we tot nu toe nog geen tijd gehad om in een internetcafé een blog te schrijven over al onze belevenissen hier. In dit blog ga ik daarom ook proberen om zoveel mogelijk te vertellen over de afgelopen week.

Het begon allemaal op Vrijdag 13 februari, toen we met het vliegtuig vertrokken naar de andere kant van de wereld. We vlogen eerst naar Dubai, waar we op het vliegveld nog een tussenstop hadden, en toen vlogen we door naar Cape Town, waar we op Zaterdag rond half 12 lokale tijd aankwamen en werden opgewacht door onze buddy's. We reden met de bus naar Genadendal, waar we sindsdien verblijven in een gezellig hostel.

Zondag gingen we naar het meest zuidelijkste puntje van het continent Afrika, namelijk Cape Agulhas. Hiervoor gingen we ook nog even een vuurtoren op, wat een erg mooi uitzicht gaf. Op deze punten zijn veel foto's gemaakt en het was voor mij een bijzondere ervaring om te weten dat je op het zuidelijkste puntje van heel Afrika staat! Hierna nog even zwemmen en toen weer terug naar het hostel.

Op maandag gingen we naar school met onze Buddy, naar de Emil Weder school. We werden hier van harte welkom geheten en er werd heel mooi voor ons gezongen. In de middag kregen we nog een korte tour door een paar museums in de buurt van ons hostel en hierna hadden we veel vrije tijd.

Dinsdag was een erg indrukwekkende dag voor mij, waarin ik veel heb geleerd en erg heftige dingen heb gezien en gehoord. Eerst reden we naar Cape Town, zo'n 2 uur weg van Genadendal. Hier gingen we eerst naar een voetbalclubje en daarna kregen we een tour door de townships, oftewel de krottenwijken. Ik vond dit heel erg heftig, aangezien deze mensen in zulke andere omstandigheden leven, die ik niet eens zou kunnen voorstellen, zo slecht. Zo wonen ze in kleine 'huisjes', vaak gemaakt van hout en golfplaten, vaak met een paar families samen. Na de townships gingen we naar het centrum van Cape Town om te shoppen en eten.

Woensdag hadden we weer lessen met onze buddy en gingen we 's middags naar zijn of haar huis. Ik ging eerst naar het huis van mijn buddy en daarna gingen we met een paar anderen het dorpje Greyton verkennen. Het was een erg gezellige dag!

Donderdag gingen we de Tafelberg op! Op zo'n 1 km hoogte was het uitzicht prachtig, en gelukkig voor ons zaten de wolken niet in de weg. Hierna gingen we naar een Apartheidsmuseum, waar een man een ontroerend verhaal vertelde over zijn beleving bij District 6, en hoe de segregatie van toen heeft gezorgd voor nog wat segregatie in het hedendaagse Afrikaanse leven. Als laatste hadden we nog wat vrije tijd in Cape Town om te shoppen en eten. 's Avonds was het nog heel gezellig, zoals het bijna elke avond is, en we gingen ook weer best laat naar bed, terwijl we de volgende ochtend steeds vroeg op moeten.

Vandaag (vrijdag) gingen we eerst onze buddy's ophalen bij hun school en namen ze mee naar de social services. In mijn geval gingen mijn buddy en ik naar het centrum "Matter of Mind", waar we gingen knutselen met mensen met een (geestelijke) handicap. Het was leuker dan ik verwacht had, en het was gezellig met de groep. Hierna gingen we met groepjes naar verschillende basisscholen, waar we kennis maakten met kindjes van Grade 2, dus ongeveer van 8 jaar. Hier gaan we met ons lesgroepje volgende week lesgeven, en ik heb er nu al erg veel zin in!

Verder is hier alles er leuk, warm, gezellig en indrukwekkend! Wel gaat de tijd hier heel snel, aangezien we nu alweer p de helft zitten, maar gelukkig staan er nog veel leuke dingen op de planning, zoals dat ik vanavond samen met een vriendin onze beroemde macaroni ga koken..!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lara

Actief sinds 26 Juni 2014
Verslag gelezen: 1353
Totaal aantal bezoekers 4804

Voorgaande reizen:

13 Februari 2015 - 01 Maart 2015

Zuid-Afrika

Landen bezocht: